Zo luidt het artikel van Marthe Voswinkel in de Trouw van 22 augustus. Een interessante discussie over (on)meetbaarheid van depressie . Geen depressie is hetzelfde. Menzis slaat inderdaad de plank mis met het voorstel “ hoe korter, hoe beter”.... dit zal tot ongewenste effecten kunnen leiden voor clienten en zal voor de verzekeraars juist duurder gaan uitpakken : grotere recidive en mogelijk groeiende wachtlijsten voor clienten met complexere en zwaardere klachten. Maar hoe meet je effecten van de behandeling dan wel ? En wat kunnen wij vanuit het werkveld zelf aandragen als vernieuwende ideeen t.a.v. het bepalen van een gewenst resultaat in de behandeling van een depressie ? Ligt het antwoord niet in het vooral (nog) beter gaan luisteren naar de client zelf ..... clientgerichte outcome management....dus uitgaan van hoe clienten zelf de effecten van de behandeling ervaren , uitgedrukt in subjectief ervaren verandering van hun kwaliteit van leven . We moeten niet blijven hangen in alleen diagnostische ROM. Als je de subjectieve ervaring van client erbij betrekt, dan is dit bovendien heel goed “ meetbaar” via een evidence-based werkwijze . Feedback Informed Treatment (FIT) . Het grote voordeel van FIT is dat je elke client recht doet en zo voorkomt dat men tekort of te lang behandeld wordt. Je kunt behandelingen dan juist heel goed en tijdig aanpassen aan wat voor deze persoon het beste werkt. En deze werkwijze bestaat al , is direct toepasbaar, en wordt in ons omringende landen al met succes toegepast. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Ei van Columbus? Misschien wel.... waarom gaan we niet met Menzis in overleg en doen een paar pilots met deze manier van “meten” ? Clientgericht . Effectiever. Kostenbesparend. Transparant en vernieuwend...zo kunnen alle partijen baat hebben bij een effectievere en zinvolle manier van meten en behandelen .
1 Comment
|
AuteurDoor Drs. Liz Pluut psycholoog en psychotherapeut |